2008-03-12

Γιατί να καλέσετε την "δημοσιογραφία των πολιτών";

Με ρωτάτε σε σχόλια προηγούμενων post, αλλά το άκουσα και ως κριτική από μέσα από το ΠΑΣΟΚ: ποιο το νόημα να γίνει ξεχωριστό κάλεσμα σε bloggers αφού όποιος θέλει μπορεί να ζητήσει να είναι παρατηρητής και γιατί περιορίζεις τον ρόλο των blogs στην δημοσιογραφία των πολιτών; Μήπως με αυτό τον τρόπο τους καπελώνουμε;

Καταρχήν, ναι, όποιος θέλει μπορεί να ζητήσει να παρακολουθήσει το συνέδριο ως παρατηρητής. Δεν ξέρω ακριβώς ποια είναι η διαδικασία, πρέπει να ομολογήσω. Αλλά βάζω τον εαυτό μου σε αυτή την θέση, όπως θα έβλεπα το θέμα πριν από 2 χρόνια, που αν και ενδιαφερόμουν για την πολιτική, δεν είχα καμία σχέση με τα κομματικά. Κατά 99% δεν θα έμπαινα καν στην διαδικασία. Ίσως να μην μου περνούσε καν από το μυαλό ότι γίνεται. Ίσως να σκεφτόμουν ότι θα είμαι μόνος μου μεταξύ 6.000 αγνώστων, χωρίς να έχω ένα χώρο να αφήσω τα πράγματά μου ή να φορτίσω το laptop μου. Ίσως και να σκεφτόμουν ότι θα μπορούσα να κάνω κάτι καλύτερο -η πολιτική δεν είναι αυτές τις μέρες το πιο ελκυστικό θέμα.

Η πρόσκληση (σε ένα βαθμό) αντιμετωπίζει αυτά τα θέματα. Προσθέτει την παρακολούθηση και κάλυψη του συνεδρίου στις επιλογές μου, λύνει τα διαδικαστικά, ξέρω ότι υπάρχει κάποιος που θα ασχοληθεί με τα "τεχνικά" προβλήματα που ίσως αντιμετωπίσω (στην προκειμένη περίπτωση κάποιος που καταλαβαίνει από αυτά), ξέρω ότι θα είμαι με άλλους που μπορεί να γνωρίζω. Τέλος πάντων, το κάνει πολύ πιο εύκολο για όποιον ενδιαφέρεται.

Σε καμία περίπτωση δεν θα είμαι εγώ αυτός που θα ορίσει το blogging ως δημοσιογραφία των πολιτών. Το blogging είναι για τον καθένα κάτι διαφορετικό, το έχω πει δημόσια σε κάθε ευκαιρία. Blogging μπορεί να είναι να γράφεις linux tips, να περιγράφεις τα ταξίδια σου, τις μυστικές σου σκέψεις, τις ερωτικές σου περιπέτειες το χόμπι σου ή την καθημερινότητά σου. Αλλά σίγουρα μέσα σε όλα αυτά, για κάποιους blogging είναι να γράφουν δημόσια για τα κοινά και να κάνουν αυτό που ονομάζουμε δημοσιογραφία των πολιτών.

Έχω πει πολλές φορές ότι οι bloggers δεν είναι κάτι διαφορετικό. Η διαφορά είναι στο μέσο. Το μέσο που δεν βάζει τους γνωστούς περιορισμούς κόστους, υποδομής, διαδικασιών ή μαζικότητας (έννοια που ορίζει τα ΜΜΕ), αλλά από την άλλη έχει τις δικές του δυσκολίες, όπως ότι μαζί με το κείμενό σου υπάρχει και η κριτική του στα σχόλια, ότι είναι πολύ πιο ανταγωνιστικό, κ.λ.

Νομίζω ότι αυτό θα φανεί και από τον τρόπο που θα καλύψουν το ίδιο γεγονός του Συνεδρίου τα διαφορετικά μέσα -αλλά ας μην βιαστώ, θα ήταν καλύτερα να δούμε το αποτέλεσμα. Σίγουρα θα έχει μεγάλο ενδιαφέρον να συγκρίνουμε στο τέλος. Μην παρεξηγηθώ, αν και έχω κατηγορήσει πολύ συχνά τα ΜΜΕ, δεν θεωρώ ότι σε αυτή την περίπτωση έχουν ανταγωνιστικό ρόλο με τα blogs, αλλά συμπληρωματικό.

Ευτυχώς είναι σχεδόν αδύνατο να καπελώσεις τους bloggers και αυτό είναι και το ρίσκο που αναλαμβάνει το ΠΑΣΟΚ καλώντας τους: γνωρίζουμε πώς ό,τι θετικό αλλά και ό,τι δεν τους αρέσει θα το αναφέρουν δημόσια. Αλλά αυτό είναι μέρος της διαφορετικής σχέσης που θεωρεί ο Γιώργος Παπανδρέου ότι πρέπει να έχει το κόμμα με τους πολίτες. Δεν μπορεί να υπάρχει διαφάνεια και κοινωνική λογοδοσία αν δεν δώσεις την δυνατότητα στους πολίτες να σε κρίνουν. Και είναι άλλο το δικαίωμα (αν όχι υποχρέωση, που έχουμε όλοι, έτσι κι αλλιώς) να κρίνουμε ένα πολιτικό κόμμα και άλλο να έχουμε την δυνατότητα (τα στοιχεία, τις παραστάσεις, τις εικόνες, τις πληροφορίες) να το κρίνουμε τεκμηριωμένα.

Η κριτική ότι το ΠΑΣΟΚ προσπαθεί να προσεγγίσει με αυτό τον τρόπο άτομα που τα ΜΜΕ έχουν αναδείξει σε celebrities τον τελευταίο καιρό είναι σίγουρα άστοχη. Από την μία, δυστυχώς υπάρχουν άλλα πιο μεγάλα celebrities από πολλούς αξιόλογους bloggers -με αυτή την λογική, να καλέσουμε την Βροχοπούλου; Αν χαρακτηρίζεται από κάτι η σχέση του ΠΑΣΟΚ με το θέμα είναι η διορατικότητα και όχι ο καιροσκοπισμός. Στο κάτω-κάτω, και με εμένα επικοινώνησαν τον Νοέμβριο του 2006 για αυτό ακριβώς το θέμα, όταν η λέξη blog ή podcast ήταν άγνωστη στους περισσότερους. Υποψιάζομαι ότι στο σύντομο μέλλον θα δούμε όλα τα κόμματα να μιμούνται το ΠΑΣΟΚ στα θέμα αυτά -το ελπίζω.

Όλα αυτά βέβαια είναι σκέψεις και εκτιμήσεις. Το Συνέδριο ξεκινάει μεθαύριο, οπότε ας περιμένουμε να δούμε τι θα γίνει στην πράξη.

Δεν υπάρχουν σχόλια: