2007-08-29

με αφορμή την "πολιτική στα αποκαΐδια"

"Κάνουν πολιτική στα αποκαΐδια". Το ακούω συνέχεια αυτό και προφέρεται με μορφή βρισιάς. Σαν να λέμε "κλέβουν τάφους". Γιατί είναι κακό να κάνεις πολιτική σε ένα τόπο που τα πάντα έχουν καεί, που οι άνθρωποι θρηνούν τους συγγενείς τους, που ξέρουν οτι έχουν χάσει τους κόπους μίας ζωής και κάθε ελπίδα να ζήσουν αξιοπρεπώς την υπόλοιπη;

Ας πούμε, το να κάνεις ρεπορτάζ στον χώρο μίας τραγωδίας δεν είναι βλάσφημο. Το να κάνεις λογοτεχνία στα καμμένα, ούτε αυτό είναι. Γιατί είναι λοιπόν τόσο υβριστικό το να κάνεις πολιτική;

Πολύ απλά γιατί έχουμε συνδέσει την πολιτική με την ψηφοθηρία. Με την εκμετάλλευση του πόνου ή της ανάγκης.

Αλλά πολιτική δεν είναι μόνο ψηφοθηρία -και θα έπρεπε να μην είναι είναι καθόλου. Πολιτική είναι να λές το άδικο όταν το βλέπεις. Πολιτική είναι να πηγαίνεις κοντά στον κόσμο που θέλεις να εκπροσωπήσεις για να δεις τα πραγματικά προβλήματά του και να μην μένεις κλεισμένος στο ασφαλές περιβάλλον σου. Πολιτική είναι πέρα από τις θεωρίες για το πώς δουλεύει η αγορά, οι θεσμοί ή η διεθνής διπλωματία να καταλαβαίνεις γιατί κλαίει κάποιος, να καταλαβαίνεις τον πόνο του, το πραγματικό του πρόβλημα, τα όνειρά του.

Μην μηδενίζετε την πολιτική. Αν δεχθείτε ότι η πολιτική είναι ισοδύναμη με την διαφθορά, τότε η μόνη λύση είναι η κατάργησή της. Δεν είναι "όλοι ίδιοι". Υπάρχουν ηθικοί και ανήθικοι. Υπάρχουν ικανοί και ανίκανοι. Υπάρχουν γνήσιοι και κατασκευασμένοι. Ψάξτε να βρείτε ποιος είναι ποιος.

Μην ψάχνετε για θεούς γιατί δεν θα τους βρείτε και θα καταλήξετε ότι υπάρχουν μόνο δαίμονες. Ψάξτε για ανθρώπους.

Εξετάστε τους ένα ένα και κρίνετε ανάλογα. Μην αφήσετε να σας πείσουν ότι δεν έχει νόημα ή δεν μπορείτε να κρίνετε.

13 σχόλια:

banned είπε...

Εξαιρετικη προσεγγιση. Αλλο πολιτικη αλλο δημαγωγια

Αλλο να σου λεει ενας "γιατρος" οτι εισαι αρρωστος απο αυτο το μικροβιο και θα προσπαθησει να το αντιμετωπισει και αλλο να σου λεει: "Μαλλον σε ματιασανε ή καποιος αναρχικος σε κολλησε. Οχι εγω παντως. Να, παρε 100€ και να μας ξαναρθεις"

thechair είπε...

Καλημέρα Παναγιώτη.
Σε πληροφορώ ότι υπάρχουν και θεοί και δαίμονες και η "μάχη" αιωνίως γίνεται για την εξάλειψη ή αύξηση της συνείδησης του ατόμου. Αυτό, αν σταματήσουμε για 5 δευτερόλεπτα χωρίς να σκεφτόμαστε τίποτα άλλο και το στοχαστούμε μαθαίνουμε πολλά και καταλαβαίνουμε γιατί γίνονται όλα.

Ξέχωρα απο πολιτικά κόματα.

Δυστυχώς το παιχνίδι μοιάζει στημένο. Και εξηγώ. Εάν ασχολείσαι με την πολιτική ενεργά ή γίνεσαι ένα με το σύστημα ή αυτό σε αποβάλει. Εάν δεν ασχολείσαι καλύτερα για όσους κοντρολάρουν το σύστημα. Λιγότερες αντιστάσεις. Άρα είναι μονόδρομος. Πρέπει να ασχολείται κανείς.

Δυστυχώς, δεν έχουμε δει σε ικανό αριθμό "καλά" δείγματα πολιτικών. Έχουμε δει πάααααρα πολλούς με ιδιοτελείς προθέσεις και όσους ήθελαν να μπουν στο χώρο με καλές προθέσεις, μόλις τους πήρε χαμπάρι ο χώρος τους απέβαλε.
Συμπέρασμα, πάλι οι γνωστοί έμειναν.

Ξέρω τη δουλειά σου σε επίπεδο social και τεχνολογίας και χειροκροτώ. Όμως το γεγονός ότι είσαι υπάλληλος για ένα πολιτικό κόμμα δεν ισχυροποιεί την άποψή σου περί πολιτικής (η γνώμη μου χωρίς εμπάθεια) και αυτό διότι ούτε με την πολιτική έχεις ασχοληθεί (τουλάχιστον όσο γνωρίζω και σε παρακαλώ πες μου εάν κάνω λάθος) αλλά είναι σαν να δουλεύεις σε έναν τομέα της αγοράς που πλειστάκις έχει αποδειχθεί foul και να λες ότι δεν είναι. Πως δεν είναι; Εάν 95 είναι fοul και 5 όχι η ζυγαριά γέρνει. Ναι παντού υπάρχουν καλοί αλλά όταν η συντριπτική πλειοψηφία Δεν είναι καλή τότε δεν γίνεται αυτό που οι καλοί θέλουν ή γίνεται πολύ λίγο για τα μάτια.

Όσον αφορά την κατάργηση της πολιτικής σίγουρα δεν πρέπει να γίνει. Είμαι μορφή "διαλόγου". Αυτό που χρειάζεται είναι συνείδηση η οποία περισσεύει όταν πέφτει στη μέση το χρήμα από ότι φαίνεται ή όταν υιοθετείται η νοοτροπία "νταξ΄μωρέ θα γίνει με κάποιο τρόπο".

Ναι και χρειάζεται να ασχολούμαστε πρέπει όμως το περιβάλλον να γίνει πρόσφορο για αποτέλεσμα ή να το καλλιεργήσουμε τουλάχιστον και να ρίξουμε και λίπασμα. Αυτά όμως που ακούσαμε τις τελευταίες ημέρες σχετικά με τα γεγονότα με τις πυρκαγιές (και τα πριν από αυτές) πιστέυω ότι όλους τους βγάζουν από τα ρούχα τους. Μην το πάρουμε ποια κυβέρνηση τα είπε διότι και η προηγούμενη τα ίδια ακριβώς έλεγε όταν ήταν επάνω. Μα ακριβώς τα ίδια. Απλά τώρα βγήκε στη μέση και ο "ξένος δάκτυλος". Δλδ κάποιοι κακοί άνθρωποι με ιδιοτέλεια (που σίγουρα στη βάση του έτσι είναι, ιδιοτέλεια υπάρχει όπως και αν το σκεφτείς) έβαλαν φωτιές.

Και έτσι βγάζουμε τον κόσμο απο το να αντιλαμβάνεται ότι καλά κάποιοι τις έβαλαν. Γιατί δεν σβήστηκαν όμως; Από όποιον και εάν μπήκαν! Για αυτό υπάρχει και η ισοπέδωση και μηδενισμός για την πολιτική, κατάλαβες; Εχω παρακολουθήσει λοιπόν και βλέπω ότι ανεξαρτήτως άποψης όλοι λένε τα ίδια συνέχεια απλά και μόνο γιατί ξέρουν ότι προεκλογικά θα πιάσουν τον πληθυσμό και τις όποιες ελπίδες τους και θα βάλουν δίπλα υποσχέσεις. Έτσι θα βγουν όσοι είναι να βγουν πάλι ή όχι.

Άρα να είμαστε ενεργοί αλλά συνειδητά ενεργοί. Σε αυτό συμφωνώ. Σε όσα διαφωνώ τα έγραψα.

vrypan είπε...

@thechair: όντως, η γνώμη μου δεν έχει καμία παραπάνω βαρύτητα από την γνώμη οποιουδήποτε άλλου ενδιαφέρεται για την πολιτική -διαβάζει εφημερίδες, συζητάει κ.λ. Δεν είμαι κανένας ειδήμων και δεν γράφω ως τέτοιος :-)

Τις σκέψεις μου εκθέτω και γενικά συμφωνώ με αυτά που περιγράφεις και εσύ.

Αν συνέχιζα όμως τις σκέψεις σου θα έλεγα ότι αν θεωρούμε ότι το σημαντικότερο είναι να αλλάξει το πολιτικό σύστημα, στις επόμενες εκλογές καλό θα ήταν να επιλέξουμε αυτόν ή αυτούς που δείχνουν διάθεση να το αλλάξουν. Θα προσπαθήσω να επανέλθω στο θέμα με περισσότερα.

Αλλά νομίζω ότι το σημαντικότερο είναι να μην απαξιώσουμε την πολιτική ως ιδέα.

stefan είπε...

θα συμφωνήσω γενικά και με τις σκέψεις του Παναγιώτη, αλλά και με αρκετές απο τις επισημάνσεις του techair.
αυτό που λέω εγώ εδώ και καιρό είναι ότι οι πολιτικοί που μας κυβερνάνε είναι ο καθρέφτης της κοινωνίας που ζούμε και της δικής μας συμπεριφοράς.
Σε τελική ανάλυση , όσο κι αν οι επιρροές είναι τεράστιες , εμείς επιλέγουμε.
Αυτό που πρέπει να αλλάξει δεν είναι μόνο το τι επιλέγουμε (π.χ. κάθε φορά που ψηφίζουμε) αλλά και το πως διεκδικούμε τα δικαιωματα μας σαν πολίτες από αυτούς που επιλέγουμε. αν απλά καθόμαστε αναπαυτικά στην πολυθρόνα μας και παρακολουθούμε απαραγοι απο τα τηλεπαράθυρα τις "επιλογές" μας να "κυβερνούν" τότε απλά, βγάζουμε τα μάτια μας μόνοι μας.

vasviz είπε...

Παναγιώτη,

Παραδόξως συμφωνώ με πολιτικό σου σχόλιο - και εγώ νομίζω ότι σαν κοινωνία έχουμε πολλά tamboo και πολύ σπάνια μιλάμε για την ουσία - η ουσία είναι ότι αν κάτι δεν πάει καλά (που δεν πάει) με το πώς αντιμετωπίζουμε τις πυρκαγιές μπορούν και οφείλουν οι πολιτικοί να το επισημαίνουν.

Τελικά βέβαια ακόμα και σε αυτό το θέμα καταφέραμε ως χώρα να ασχολούμαστε με πράγματα εκτός ουσίας, π.χ. τί θα πει ασύμμετρη απειλή (επιτέλους και ένα έξυπνο σχόλιο από ΓΑΠ για ασύμμετρες ανοησίες), και όχι την ουσία που είναι:

- να σβήσουν οι φωτιές (που ακόμα καίνε by the way)
- τί πραγματικά δε δούλεψε και φτάσαμε εδώ (με ψυχραιμία και όχι με όρους δελτίου ειδήσεων)
- τί μπορούμε να κάνουμε για να βοηθήσουμε. Στο τελευταίο, που κάνει εντύπωση που γενικά περνάει αρκετά εικόνα απαξίας των λεφτών που δίνονται (δεν καταλαβαίνω τί θα πει γίνεται για ψηφοθηρικούς λόγους, θεωρητικά ο, τι δήποτε καλό γίνεται στη χώρα θα έδινε ψήφους σε αυτόν που το έκανε), υπάρχει κανείς που να πιστεύει πώς δεν έπρεπε να δοθούν;

Sorry αλλά ξέφυγα λίγο από το αρχικό θέμα, που ήταν ότι συμφωνώ μαζί σου!!???

vrypan είπε...

@vasviz:

Ο τρόπος που δίνονται οι αποζημιώσεις και η αντιμετώπιση του θέματος είναι ακριβώς αυτό που κάνει τον κόσμο να συνδέει την πολιτική με την ψηφοθηρία. Πριν από 1 μήνα εξίσου μεγάλες καταστροφές έπαθε η Αχαΐα, αλλά οι άνθρωποι ακόμη δεν έχουν πάρει αποζημιώσεις.

Τί άλλαξε; Πρέπει να υπάρχουν νεκροί; Ή μήπως εκλογές;

Ποιές καμένες περιοχές είχε επισκευθεί ο Πρωθυπουργός πριν την έναρξη της προεκλογικής περιόδου;

Κατά τα άλλα, χαίρομαι που συμφωνούμε :-)

Ανώνυμος είπε...

sthn ellada exei syndiastei apo polous kyklous kai exei odhgisei tous neous
sthn ekshs apopsh
asfales einai na mhn anafereis politikes apopseis para genikothtes tou typou ftene oloi
oi kleftes politikoi ktl.( apopseis kai idees genika pou akoumpane stis parifes
ton fasistikon akrodeksion stixion parelthontons sximatismon blepe epen - filous ths diktatorias)
akoma kai se ayth thn antidrash xthesinh me ta mayra , (prosopika oti pio malakia antidrash borouse na ginei)
o apolitik xarakthras ths mou thimize akoma pio polh san mia kidia ths eleutherhs boulishs
san ena oxlo pou apodinamonete kathe mera kai perissotero.
Oxi oti oi idioi oi politikoi den exoun to meridio euthinhs gia na mhn ksexniomaste
H olh auth apaksiosh ths politikhs den blepo ego pouthena na mhn sunexizete
alla tou nantion vlepo na pernei sarka kai osta sthn epomenh boulh idikotera meso tou laos.
Mesa se auth thn ypnosh kai thn mh paragogh politikou logou se kathara politikazhthmata
h xora ksanakanei ena bhma piso sto staurodromh ths anaptikshs dialegonmtas ton dromo
ths apomonoshs kai ton complex pou diakatexoun auth th xora

vasviz είπε...

@vrypan

Γιατί, οι κάτοικοι της Αχαίας δεν ψηφίζουν;

Η ουσία είναι διαφωνείς με το μέτρο ή όχι;

Αν όχι τότε ο χαρακτηρισμός "ψηφοθηρική" μπορεί βεβαίως και να επιστραφεί όταν διατυπώνεται από την αντιπολίτευση. Κυρίως όμως είναι επουσιώδης, καθώς ελάχιστα αφορά αυτούς που επλήγησαν ποιο το κίνητρο του μέτρου, και πιθανώς και λίγο θα τους επηρεάσει και στις εκλογές (έτσι και αλλιώς φαίνεται ότι στις περιοχές αυτές η αποχή θα είναι μεγάλη).

Εξάλλου και αν δεν τα δίνανε θα τους λέγανε ανάλγητους, ψιχία δίνουν κλπ.

Η ουσία είναι ότι άσχετα από τις εκλογές το μέξεθος της καταστροφής (ναι, και οι νεκροί παίζουν ρόλο, και ο αριθμός καμμένων χωριών και ξεσπιτωμένων άνθρώπων κάνει διαφορά, και η έκταση της πυρκαγιάς, και ότι αυτή έρχεται να προστεθεί αθροιστικά - εξού και οι αποζημιώσεις καλύπτουν όλο το 2007.

Φυσικά είναι άδικο για αυτούς που δεν κάηκαν το 07 ή που καταστράφηκαν για άλλους λόγους και ουδεμία αποζημίωση παίρνουν, αλλά με αυτή τη λογική δεν θα γίνει ποτέ τίποτα.


Και εγώ θα δώσω λεφτά ενώ δεν έδωσα για Πάρνηθα και Αχαία ή πέρυσι ή οπουδήποτε αλλού, και δεν έχω να περιμένω ψήφους από κανέναν.

vrypan είπε...

@vasviz: Προφανώς και το να δώσουν μία προκαταβολή της αποζημίωσης είναι σωστό.

Για κάθε πολίτη όμως σημασία έχουν τα κίνητρα και η λογική με την οποία δρα μία κυβέρνηση. Γιατί πέρα από το να έχουν να φάνε σήμερα, οι πολίτες θέλουν να καταλάβουν τί θα γίνεται για παράδειγμα τα επόμενα χρόνια.

Η διαπίστωση ότι τα λεφτά δίνονται απλόχερα (έως υπερβολικά απλόχερα αφού μάλλον τα παίρνουν και άνθρωποι που δεν υπέστησαν ζημιές) μόνο όταν οι εκλογές είναι ασφυκτικά κοντά, εμένα με κάνει απαισιόδοξο για τα επόμενα 3,5-4 χρόνια μέχρι να έρθουν οι επόμενες.

Είναι πολύ καλό το ότι ευαισθητοποιήθηκες με τις εικόνες που βλέπουμε στην τηλεόραση επί μέρες τώρα. Φαίνεται ότι η συγκεκριμένη κυβέρνηση λειτουργεί ακριβώς έτσι. Αλλά δεν θα ήταν προτιμότερο να δείχνει μία πιο ορθολογική "ευαισθησία";

NIEMANDSROSE είπε...

Πολύ ενδιαφέρουσα και διαφορετική από τα συνηθισμένα προσέγγιση.
Ο Καστοριάδης ωστόσο δε τρέφει καμιά αυταπάτη ότι η πολιτική στο δυτικό κόσμο "κατάντησε συνώνυμο της δημαγωγίας, της κομπίνας, της μηχανορραφίας, της κυνικής αναζήτησης εξουσίας παντί μέσω." (Η άνοδος της ασημαντότητας).
Εσείς έχετε καμιά τέτοια αυταπάτη;

vrypan είπε...

@niemandsrose: προφανώς.

psifizomavro είπε...

Mάλλον δεν έχετε αντικρύσει πτώμα στα αποκαίδια...
Μάλλον δεν έχετε δεί τους κόπους τριών γενιών να γίνονται στάχτη.

ΚΆΘΕ διαμαρτυρία ΚΑΘΕ είδους είναι καλύτερη από το γύρισμα πλευρού στον καναπέ.
Υπάρχουν όμως και άλλες λύσεις κάθως οι μέρες περνούν...

Ψηφίζουμε ΜΑΥΡΟ σαν ελάχιστη αντίδραση σε αυτά που ζήσαμε και ζούμε.
Οι ψήφοι μπορεί να εξαγοράστηκαν με λίγα χιλιάρικα.
ΟΙ ΖΩΕΣ ΟΜΩΣ ΠΟΤΕ !
Συμμετέχουμε όλοι μαζικά και διαδίδουμε το :
psifizomavro.blogspot.com

Your Man είπε...

Ο Παναγιώτης έχει δίκιο.

Όπως έχουν δίκιο και οι δημοσιογράφοι όταν σου λένε ότι κάνουν ρεπορτάζ στα καμμένα γιατί αυτό το ρεπορτάζ είναι είδηση και έχει ζήτηση.

Όπως και οι δικηγόροι έχουν κακό όνομα γιατί μια στο τόσο κάνουν τόσο καλά τη δουλειά τους που αθωώνουν κάποιον που ένα λαϊκό δικαστήριο έχει βρει ένοχο.

Σε οποιοδήποτε επάγγελμα, είναι διαφορετικά να το βλέπεις από έξω και από απόσταση και να μπορείς απλά να πεις "δε με νοιάζει" και αλλιώς να το ζεις και να το αναπνέεις.