(αναδημοσιέυω εδώ το κείμενο που μου ήρθε με email για να είναι πιο εύκολη η διάδοσή του, δεν το βρήκα δημοσιευμένο σε κάποιο site)
Την Τρίτη 3/7/2007 στο ΥΠΠΟ, σε πολύωρη κοινή συνεδρίαση του ΚΑΣ και του ΚΣΝΜ (που ορίστηκε αιφνιδιαστικά την Παρασκευή 29/6/07 χωρίς να ειδοποιηθούν οι έχοντες έννομο συμφέρον) αποφασίστηκε, με μια ψήφο διαφορά (την διπλή ψήφο του προέδρου) ο αποχαρακτηρισμός του κτιρίου της Διονυσίου Αρεοπαγίτου 17 από ‘Εργο Τέχνης, με σκοπό να ακολουθήσει αποχαρακτηρισμός και του αρ. 19 και να κατεδαφισθούν. Αιτιολογία: η θέα από το Νέο Μουσείο Ακροπόλεως που θεωρήθηκε υπέρτερο δημόσιο συμφέρον.
Παρά την απόπειρα αιφνιδιασμού, πρόλαβαν να ταχθούν κατά της κατεδάφισης η Ελληνική Εταιρεία για την Προστασία του Περιβάλλοντος και της Πολιτιστικής Κληρονομιάς, Πανεπιστημιακές Σχολές, ο Δήμος Ιωαννίνων, Ακαδημαϊκοί, Καθηγητές Πανεπιστημίου κ.α.
Το κτίριο της Διον. Αρεοπαγίτου 17, είναι έργο του 1930 του Ηπειρώτη αρχιτέκτονα Βασίλη Κουρεμένου (1875 – 1957) . Ο Κουρεμένος ήταν αριστούχος της Ecole des Beaux Arts στο Παρίσι, Ακαδημαϊκός, ζωγράφος, καθηγητής στο ΕΜΠ, φίλος του Ελ. Βενιζέλου και του Pablo Picasso. Τιμήθηκε με διεθνή βραβεία για το έργο του στο Παρίσι, την Κωνσταντινούπολη, την Ελλάδα, το Δουβλίνο.
Το κτίριο θεωρείται από τους μελετητές ως ένα από τα πιο σημαντικά της εποχής του μεσοπολέμου στην Αθήνα, ίσως το ωραιότερο δείγμα Art Deco στην πόλη. Την όψη του κοσμούν γλυπτά, ψηφιδωτά, ορθομαρμαρώσεις από κόκκινο και γκρίζο μάρμαρο.
Χαρακτηρίζεται διατηρητέο από το ΥΠΕΧΩΔΕ το 1978 και έργο τέχνης από το ΥΠΠΟ το 1988. Σε όλους τους αρχιτεκτονικούς διαγωνισμούς του Νέου Μουσείου της Ακρόπολης, η ύπαρξη των διατηρητέων 17 & 19 είναι βασική προϋπόθεση για τον σχεδιασμό. Στο Νέο Μουσείο επιτρέπεται κατά παρέκκλιση ύψος 24μ., ώστε να «συνομιλεί με τον Παρθενώνα» πάνω από τα κτίρια της περιοχής.
Το ΚΑΣ το 2003 δικαιολογεί τη θετική του απόφαση για την ανέγερση του Μουσείου με το σκεπτικό ότι το Μουσείο δεν θα είναι ορατό από την Δ. Αρεοπαγίτου και συνεπώς δεν θα επιβαρύνει τα μνημεία και τα διατηρητέα κτίρια. Εγκρίνει δηλαδή την ανέγερση του Μουσείου, επειδή ο τεράστιος όγκος του κρύβεται από τα κτίρια της Δ. Αρεοπαγίτου! Με το ίδιο σκεπτικό εγκρίνεται η ανέγερση και από το ΣτΕ το 2005.
Με την κατεδάφιση των δύο αυτών διατηρητέων κτιρίων ουσιαστικά ακρωτηριάζεται ο αρχιτεκτονικός χαρακτήρας της Δ. Αρεοπαγίτου. Ταυτόχρονα χάνεται ένα σημαντικό κομμάτι της σύγχρονης αστικής ιστορίας μας. Και όλα αυτά στο όνομα ενός κτιρίου – μουσείου το οποίο θα έπρεπε να είχε ως αποστολή τη διατήρηση και τη μεταφορά της μνήμης και όχι την καταστροφή της.
Και δυό λόγια για τη θέα: Από την αίθουσα των γλυπτών του Παρθενώνα φαίνεται ο Παρθενώνας και ολόκληρος ο βράχος της Ακρόπολης. Κρύβεται το Θέατρο του Διονύσου, όχι μόνο από τα κτίρια της Δ. Αρεοπαγίτου, αλλά και από τα ψηλά πλατάνια του δρόμου που αποτελούν τη «δροσιά των περιπατητών» όπως επεσήμανε η Μαρίζα Κωχ, και από τα πυκνά κυπαρίσσια του αρχαιολογικού χώρου. Θα πρέπει και αυτά να «καούν» στο όνομα του υπέρτερου δημοσίου συμφέροντος;
Τα κτίρια της Διον. Αρεοπαγίτου στην ουσία εμποδίζουν το εστιατόριο του Μουσείου να φαίνεται από τον Μεγάλο Περίπατο και τον Αρχαιολογικό χώρο. Το τεράστιο, υπαίθριο εστιατόριο θα λειτουργήσει πάνω σε μια υψηλή τσιμεντένια εξέδρα – πρόβολο (στο ύψος της στέγης του κτιρίου Βάιλερ) που εξέχει από τον κύριο όγκο του Μουσείου, προς τη Διον. Αρεοπαγίτου, επί της οποίας σημειωτέον ότι δεν επιτρέπεται χρήση εστιατορίου.
Όσο για τις πίσω όψεις των διατηρητέων, που φαίνονται από το Μουσείο, υπάρχουν λύσεις: φύτευση δένδρων, αρχιτεκτονική ανάπλαση, εικαστικές παρεμβάσεις. Αρκεί να συναινέσει το ΥΠΠΟ.
Με την σκανδαλώδη απόφαση επιχειρείται να καταλυθεί η ιερότητα του αρχαιολογικού χώρου, η πολύτιμη αρχιτεκτονική μας κληρονομιά, ο μοναδικός χαρακτήρας της Διονυσίου Αρεοπαγίτου, για να πίνει τον καφέ του ο τουρίστας με ανεμπόδιστη θέα και να ενισχυθούν έτσι οι εμπορικές χρήσεις του μουσείου. Αυτό θέλουμε;
Αν όχι, ας πάρει το μήνυμα ο Υπουργός Πολιτισμού και Βουλευτής Α Αθηνών Γ. Βουλγαράκης, τηλ. γραφείου 2103636177, fax 2103638137, email gvoulg@parliament.gr
Μαρίνα Κουρεμένου olvia@hol.gr, Αρίστος Δοξιάδης adoxiadis@notos.biz
Αχιλλέας Φρειδερίκος af@teknika.gr, Nίκος Ρουσέας nrouse@tee.gr,
Μανώλης Αναστασάκης anastasakis@tee.gr , Μίμης Κουμαντάνος m.koumantanos@aktena.gr
Λεπτομέρεια όψης: Ψηφιδωτό «Ο Οιδίποδας και η Σφίγγα»
Η μονόφυλλη μνημειακή είσοδος σε αυθεντικό πνεύμα της Art Deco πλαισιώνεται από τις δύο ανάγλυφες Ηπειρώτισσες με την παραδοσιακή ενδυμασία.
6 σχόλια:
δυστυχώς οι ιδιοκτήτες της χώρας με κάποιο τρόπο θα περάσουν το έκτρωμα τους απο κάποια επιτροπή... αρμόδιων λαμόγιων και θα τα καταφέρουν... αυτό τώρα θα γίνει νύχτα... ή θα γίνει πριν τις εκλογές που θα υπάρχει υπηρεσιακή κυβέρνηση και μετά ψάξε να βρείς τις πταίει... πάντως θα γίνει...
προσπαθούν να το ρίξουν το κτίριο 20 χρόνια τώρα... κάποια στιγμή θα τα καταφέρουν... πάντως συγχαρητήρια για το σθένος σου να τους κράξεις...
τα αντικειμενικά ραδιοτηλεοπτικά μέσα ανέφεραν την είδηση χωρίς να κάνουν 40 πάνελ όπως για τα ομόλογα... λες και τρώμε σανό εμείς...
Γνωρίζει κανείς αν έχει ξεκινήσει σε κάποιο χώρο συλλογή υπογραφών;
Αν όχι, να το ξεκινήσουμε άμεσα. Vrypan τι κυκλοφορεί σε λογισμικό εσύ που ξέρεις?
@alex: νομίζω οτι το καλύτερο θα ήταν να απευθυνθείτε στα emails που αναφέρονται στο κείμενο.
Με δεδομένο τον "τοπικό" χαρακτήρα του θέματος, δεν νομίζω ότι η όποια κινητοποίηση πρέπει να βασιστεί στο internet -με δεδομένο το penetration στην ελλάδα :-(
Εγώ απλά το αναδημοσίευσα γιατί το θεώρησα σημαντικό, αλλά το σωστό θα ήταν να επικοινωνήσετε με αυτούς που το ξεκίνησαν και σίγουρα ξέρουν καλύτερα την κατάσταση.
Δεν είναι δυνατόν να μην προστατεύουμε εμείς οι ίδιοι έλληνες την πολιτιστική κληρονομία και να σκεφτόμαστε μονό την εμπορικοί σημασία της πολιτιστική κληρονομία.
Ποιος ειναι ο προεδρος του ΚΑΣ..?
υποθέτω, καποιος φαταούλας με απύθμενο στομαχι....
Χαιρόμαστε για το ενδιαφέρον που δείχνετε για το θέμα αυτό. Εχουμε ξεκινήσει συλλογή υπογραφών...μάλλον αποστολή mail στον υπουργό...
Γενικώς για περισσότερες πληροφορίες για το θέμα...και για όποιον θα ήθελε να συμπορευτεί... http://areopagitou17.blogspot.com
Ευχαριστούμε πολύ
Δημοσίευση σχολίου